Integrarea cu UE nu înseamnă doar respectarea regulilor și a reglementărilor; este vorba despre deblocarea oportunităților și asigurarea faptului că toți moldovenii au dreptul la o viață mai bună și mai prosperă. Aceasta nu este o sarcină care poate fi finalizată într-o zi sau două. Împreună cu colegii mei guvernamentali mă angajez să lucrez neobosit pentru a accelera procesul de aliniere a legislației noastre și de implementare a standardelor UE. Împreună vom construi o Moldovă europeană – spus Dumitru Alaiba, viceprim-ministru și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării al Republicii Moldova într-un interviu cu Institutul de Întreprinderi din Varșovia în cadrul proiectului „Dla Mołdawii – Pentru Moldova”.
De ce a decis Moldova să aleagă o cale de dezvoltare europeană după atâția ani de influență rusă?
Pentru o mai bună orientare a cititorilor noștri preciși, permiteți-mi să explic un aspect important al istoriei noastre: influența rusă pe care Moldova a îndurat-o mulți ani nu a fost ceva dorit de nimeni în țara noastră, ci mai degrabă impus direct de Moscova. Noi, în Moldova, am fost întotdeauna o națiune strâns legată, mental și spiritual, de Europa. Prin urmare, faptul că acum dorim să ne consolidăm legăturile cu Uniunea Europeană este un pas firesc pentru noi, mai ales după recâștigarea libertății.
Moldova a ales să urmeze calea dezvoltării europene din mai multe motive fundamentale, înrădăcinate în angajamentul nostru neclintit față de pace, democrație, libertate și statul de drept. Această decizie nu este doar politică; reflectă voința națiunii noastre de a construi un viitor prosper și stabil. În ultimii ani, am asistat la consecințele negative ale influenței ruse, caracterizate prin șantaj și intimidare. Moldovenii își dau seama că astfel de tactici nu duc decât la instabilitate și volatilitate pe piața noastră care este prea dependentă de decizii politice imprevizibile. Cetăţenii noştri aspiră la o viaţă mai bună, căutând oportunităţi de dezvoltare şi o economie stabilă, dezvoltată. În adâncul inimii noastre, credem în drepturile omului și valorile democratice, care sunt fundamentul Uniunii Europene. Prin urmare, este firesc ca Moldova să se alinieze țărilor UE care împărtășesc aceste valori și obiective comune. Ne-am angajat într-o călătorie lungă și progresul nostru vorbește de la sine. În 2009, 75% din comerțul nostru a venit din Rusia și Comunitatea Statelor Independente. În prezent, 70% din relațiile noastre comerciale sunt cu țările UE, EFTA, Marea Britanie și SUA, în timp ce comerțul cu Rusia a scăzut la doar 3%.
Această transformare demonstrează angajamentul nostru de a construi legături economice puternice cu parteneri europeni care înțeleg avantajele unei piețe guvernate de reguli clare și concurență loială. De la semnarea Acordului de Asociere și a Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC) cu UE în urmă cu zece ani, exporturile noastre către UE au crescut rapid, reprezentând aproximativ 65% din totalul exporturilor Moldovei. Uniunea Europeană a devenit cel mai important partener economic al nostru, reflectând o creștere constantă a comerțului care subliniază hotărârea noastră pe această cale. UE este principalul nostru partener de dezvoltare și cel mai mare donator, sprijinind reformele noastre socioeconomice prin diferite instrumente de cooperare.
De exemplu, ca răspuns la criza energetică exacerbată de agresiunea Rusiei în Ucraina, UE a lansat un pachet de asistență macrofinanciară pentru a sprijini agenda noastră de reforme. Decizia Moldovei de a se integra în Europa este o decizie istorică care necesită participarea tuturor cetățenilor noștri. Avem tot dreptul să fim în Uniunea Europeană și suntem hotărâți să ne continuăm eforturile de a aduce prosperitate și dezvoltare cetățenilor noștri. Împreună vom depăși provocările și vom construi o Moldova puternică și prosperă, ca parte a familiei europene!
Care sunt cele mai importante provocări politice interne cu care se confruntă Moldova în prezent? Cum afectează situația politică din Moldova economia țării?
Drumul nostru spre Europa necesită curajul, determinarea și rezistența antreprenorilor noștri care continuă să inoveze și să creeze în ciuda numeroaselor obstacole. Cu toate acestea, Moldova este hotărâtă să-și urmeze aspirațiile europene. Eforturile noastre se reflectă și pe partea europeană, care a început recent negocierile de aderare cu Moldova.
În prezent, ne confruntăm cu multe provocări politice interne care sunt profund legate de situația noastră geopolitică care este influențată în special de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. De aproape doi ani, națiunea noastră se află în prima linie a apărării libertății și a democrației, iar repercusiunile acestui război ajung cu mult dincolo de Ucraina, afectând și stabilitatea, perspectivele economice și aspirațiile democratice ale Moldovei.
Una dintre cele mai stringente provocări este ingerința constantă și consecventă a Rusiei în treburile interne ale Republicii Moldova care se manifestă în activități, precum dezinformarea, șantajul economic și încercările de destabilizare a instituțiilor noastre de stat. Ingerința Rusiei nu numai că amenință suveranitatea noastră, ci și încearcă să submineze încrederea publicului în procesele și instituțiile democratice ale țării noastre. În plus, dependența istorică a Moldovei de aprovizionarea Rusiei cu energie electrică și gaze este punctul nostru slab care poate fi folosit cu ușurință pentru a exercita presiuni politice. Această situație ne-a determinat să ne accelerăm eforturile de diversificare a surselor de energie și de a ne consolida legăturile cu piețele energetice europene. Situația din regiune are și consecințe foarte profunde pentru întreaga economie a Moldovei. Războiul a perturbat rute comerciale cheie, în special prin portul Odesa care a servit în mod tradițional drept poartă de intrare pentru exporturile moldovenești. Redirecționarea traficului nostru de marfă prin România a dus la creșterea costurilor și a dificultăților logistice. Mai mult decât atât, criza energetică rezultată în urma conflictului a provocat pierderi economice semnificative, după cum sunt exemplificate prin creșteri ale inflației și pene de energie care au împovărat atât întreprinderile, cât și gospodăriile din Republica Moldova.
Am făcut progrese semnificative în agenda noastră de reforme în ultimii ani, concentrându-ne pe creșterea securității energetice, îmbunătățirea logisticii exporturilor și consolidarea securității naționale. Pentru observatorii europeni, în special din Europa Centrală unde ritmul dezvoltării economice este de obicei mult mai rapid, o prognoză de creștere de 2% până la 3% poate părea modestă. Dar în contextul țării noastre de astăzi – în special cu războiul la granița noastră – chiar și o creștere mică înseamnă progres, nu declin. Rămânem optimiști că creșterea se va accelera pe măsură ce continuăm să implementăm reformele semnificative la care ne-am angajat. Acum construim bazele unei creșteri mai rapide în următorii ani.
Rămânem fermi în angajamentul nostru față de valorile democratice și integrarea europeană. Înfruntând aceste provocări și susținând spiritul de cooperare, suntem încrezători că Moldova poate deveni un membru vibrant și prosper al familiei europene.
Digitalizarea este una dintre prioritățile strategice ale actualului guvern al Republicii Moldova. Ce faci mai exact pentru a consolida securitatea cibernetică a țării tale?
Digitalizarea este principala prioritate a Guvernului Republicii Moldova. Pentru a sprijini o economie digitală inovatoare și rezistentă, guvernul își propune să realizeze 75% din serviciile publice pentru comunitatea de afaceri (G2B) complet digitalizate până la sfârșitul anului 2024 și 100% până la sfârșitul lui 2030. În prezent, 59% din serviciile publice pentru antreprenori și 50% pentru cetățeni (G2C) sunt disponibile electronic.
În încercarea de a deveni o națiune 100% digitală, securitatea cibernetică rămâne primordială. În luna martie a acestui an parlamentul a adoptat Legea securității cibernetice, stabilind un model de guvernanță a securității cibernetice pentru a asigura un nivel ridicat de capacitate de răspuns la incident și un cadru cuprinzător pentru cooperare și coordonare strategică națională și internațională, aliniat la reglementările și cele mai bune practici ale UE. Mai mult, la începutul anului 2024, Moldova a lansat prima sa agenție de securitate cibernetică. Această agenție va implementa politica națională de securitate cibernetică, asigurând un nivel ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor IT utilizate de furnizorii de servicii. O echipă dedicată din cadrul agenției va răspunde rapid la incidentele cibernetice la scară largă. Agenția va avea un rol de lider în protejarea infrastructurii critice și va juca un rol cuprinzător în supravegherea furnizorilor de servicii. Aceasta include identificarea și înregistrarea acestora, raportarea obligatorie a incidentelor cibernetice și supravegherea conformității cu reglementările de securitate cibernetică.
Scopul principal al agenției este de a proteja furnizorii-cheie de servicii de amenințările cibernetice. În prezent, agenția are patru priorități principale.
Identificarea furnizorilor-cheie de servicii: aceasta include desfășurarea de consultări ample cu sectoare precum energia, transporturile, finanțele și sănătatea.
Stabilirea standardelor minime de securitate: agenția dezvoltă standarde minime de securitate pe care actorii-cheie trebuie să le respecte.
Stabiliți o echipă națională de răspuns la urgențe informatice (CERT): această echipă va fi prima linie de apărare împotriva atacurilor cibernetice, oferind asistență și îndrumare actorilor-cheie în timpul incidentelor de securitate.
Stabilirea punctelor de contact naționale și internaționale: agenția stabilește un punct unic de contact pentru problemele de securitate cibernetică în Moldova.
Considerăm că prevenirea incidentelor este crucială pentru apărarea cibernetică, prin urmare dorim să punem un accent deosebit pe educarea cetățenilor. Institutul „Cybercor”, care funcționează în cadrul Universității Tehnice din Moldova, se concentrează pe două elemente-cheie pentru creșterea forței de muncă calificate în domeniul securității cibernetice: crearea unui program academic și a laboratoarelor practice în acest domeniu. Institutul va adopta programe tehnologice și educaționale de la companii de securitate cibernetică de top, cum ar fi Palo Alto Networks, Fortinet și Cisco.
Integrarea cu Uniunea Europeană, pe de o parte, înseamnă un acces mai bun la o piață europeană mai mare, dar, pe de altă parte, înseamnă mai multe provocări pentru țară legate de necesitatea de a adopta reglementări europene – care este planul tău pentru a face față acestor probleme, provocări?
A fi aproape de Uniunea Europeană ne oferă oportunități incredibile, dar aduce și provocări pe care trebuie să le facem față. Generația noastră are o oportunitate unică de a face schimbări istorice în Moldova, iar datorită procesului de integrare europeană ne putem moderniza economia și implementa reformele necesare. Această călătorie este complexă, dar esențială pentru dezvoltarea și prosperitatea națiunii noastre.
Pe măsură ce urmărim aderarea la UE, suntem conștienți că trebuie să implementăm reguli și standarde în toate cele 35 de capitole de negociere. Este de remarcat faptul că o treime din aceste capitole se referă la domenii economice precum libera circulație a mărfurilor, dreptul de stabilire și politica de concurență. Scopul nostru este de a ne armoniza legislația cu standardele UE pentru a asigura un mediu economic competitiv și eficient. Integrarea cu UE nu înseamnă doar respectarea regulilor și a reglementărilor; este vorba despre deblocarea oportunităților și asigurarea faptului că toți moldovenii au dreptul la o viață mai bună și mai prosperă. Aceasta nu este o sarcină care poate fi finalizată într-o zi sau două. Împreună cu colegii mei guvernamentali mă angajez să lucrez neobosit pentru a accelera procesul de aliniere a legislației noastre și de implementare a standardelor UE. Împreună vom construi o Moldova europeană. Înțelegem bine că prioritatea noastră ar trebui să fie îmbunătățirea competitivității economiei noastre și atragerea investițiilor străine. Promovăm în mod activ interconectarea și integrarea economiilor noastre, în special cu România, principalul nostru partener comercial. Investitorii și antreprenorii de pe ambele maluri ale râului Prut lucrează în fiecare zi pentru a ne consolida legăturile economice, crescând competitivitatea noastră internațională și creând noi locuri de muncă în comunitățile noastre.
Pentru a ne susține în continuare creșterea economică, ne concentrăm pe optimizarea impozitelor, promovarea întreprinderilor mici și mijlocii, oferirea accesului la finanțare accesibilă și eliminarea barierelor birocratice. De asemenea, ne angajăm să asigurăm un cadru de reglementare optim care să sprijine dezvoltarea producătorilor noștri autohtoni. Desigur, aceste eforturi merg mână în mână cu un angajament puternic față de reforme în domeniul justiției și al statului de drept. Trebuie să continuăm să luptăm împotriva corupției și să protejăm concurența pentru a desființa monopolurile, deoarece acestea sunt elemente esențiale în creșterea competitivității noastre economice.
Dorința de integrare în UE este adânc înrădăcinată în societatea noastră; nu ne mai întrebăm dacă această cale este dificilă. Ne angajăm să atingem acest obiectiv și îl vom reuși pentru a deschide calea către un viitor mai prosper pentru toți moldovenii. Nu ne vom sfii de munca grea necesară pentru a atinge acest obiectiv!
Comisia Europeană a confirmat că Moldova a îndeplinit condițiile inițiale pentru începerea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană. Ce se află în spatele acestei realizări? Ce muncă ați făcut pentru a vă apropia de UE?
Aderarea Moldovei la UE necesită reforme semnificative pentru a-și adapta sistemul economic, politic și juridic la standardele europene. Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED) joacă un rol-cheie în acest proces, gestionând o treime din cele 35 de capitole de negociere cu UE. În plus, ministerul coordonează clusterul „Piața internă” și participă activ la activitățile altor grupuri de lucru privind negocierile cu UE. Acest angajament ne-a permis să ne integrăm mai strâns în procesele economice europene. Activitățile noastre se desfășoară în conformitate cu planul planificat.
Moldova se integrează deja în procesele economice europene, aducându-ne mai aproape de integrarea cu piața unică a UE, facilitând companiilor noastre să facă afaceri în UE și companiilor europene să investească în Moldova. Aderarea la programul privind piața unică a reprezentat o etapă semnificativă care a facilitat accesul la vasta piață europeană și a stimulat comerțul și investițiile. Aderarea la programul Europa Digitală sprijină în plus modernizarea infrastructurii digitale a Moldovei și crește competitivitatea economică a acesteia. Uniunea Europeană este deja principalul partener comercial al Moldovei, cu o cotă de piață semnificativă de 65,4% din totalul exporturilor și 48,3% din totalul importurilor în 2023. În plus, beneficiem de legături comerciale mai strânse cu statele membre ale UE. Barierele comerciale reduse facilitează exportul produselor pe piața europeană mai mare pentru companiile moldovenești, stimulând industria noastră și creând noi locuri de muncă. Acest acces sporit stimulează creșterea economică și face din Moldova o destinație mai atractivă pentru investitorii străini care caută piețe stabile și în creștere.
Republica Moldova a obținut permisele UE necesare pentru exportul de produse de origine animală, precum ouă de categoria A, carne de pasăre proaspătă și procesată. Acest lucru va contribui la diversificarea și la creșterea exporturilor către piața UE. Pentru a stimula creșterea economică și antreprenoriatul, guvernul a lansat Programul „373”, gestionat de instituția publică Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) înființată în 2022. Acest program oferă sprijin financiar pentru proiectele de investiții și extinderea afacerilor străine ale întreprinderilor moldovenești. Serviciile de consultanță specializată oferite de ODA ajută companiile să se adapteze la cerințele europene și să îndeplinească standardele de calitate și siguranță. De asemenea, am reușit să pregătim și să procesăm câteva documente politice cheie care urmează să constituie linii directoare pentru dezvoltarea economică a Moldovei în următorii ani, ținând cont de aspirațiile noastre europene:
– Strategia Națională de Dezvoltare Economică 2030;
– Strategia de Transformare Digitală pentru anii 2023-2030;
– Programul Național de Promovare a Antreprenoriatului și Creșterea Competitivității pentru anii 2023-2027;
– Programul Național de Industrializare pentru anii 2024-2028;
– Programul Național de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exporturilor pentru anii 2024-2028.
Progresul documentat al Republicii Moldova în aceste domenii demonstrează credința noastră în valorile europene și capacitatea noastră de a face față provocărilor aderării la UE. Așteptăm cu nerăbdare să începem următoarea etapă a procesului nostru de aderare și să ne aprofundăm parteneriatul cu Uniunea Europeană, în special procesul de revizuire legislativă bilaterală, care va evalua compatibilitatea legislației noastre naționale cu acquis-ul Uniunii Europene și capacitatea Moldovei de a-l implementa eficient.
Ce instrumente noi de sprijin european va dobândi Moldova datorită statutului său de candidat la UE? Cum vor ajuta aceste instrumente economia Moldovei?
Uniunea Europeană este principalul partener de dezvoltare al Moldovei, oferind asistență financiară semnificativă pentru sprijinirea reformelor și dezvoltării socioeconomice. Prin inițiative precum Instrumentul de Vecinătate, cooperarea pentru dezvoltare și cooperarea internațională, UE joacă un rol-cheie în consolidarea economiei Moldovei. Pentru a sprijini dezvoltarea antreprenoriatului și investițiile, numai în 2023, UE a alocat 8 milioane EUR pentru a sprijini 300 de întreprinderi din Republica Moldova în cadrul proiectului „UE pentru IMM-uri”. Această finanțare este menită să ajute întreprinderile să-și creeze, să dezvolte și să-și extindă afacerile, în special în sectoarele cu creștere mare și în zonele rurale. Aderarea la Programul pentru piața unică și la programul Europa Digitală au deschis, de asemenea, noi oportunități pentru economia noastră. Aceste programe oferă acces la finanțare UE semnificativă pentru întreprinderi, instituții de cercetare și administrații publice pentru a sprijini digitalizarea și inovarea. Aceasta înseamnă că companiile noastre pot implementa tehnologii de ultimă oră, își pot crește competitivitatea și pot avea acces la noi piețe din UE.
Pentru a ne sprijini participarea la aceste programe, UE a suspendat necesitatea ca Moldova să-și ofere propria contribuție în perioada 2021-2027. Fondurile economisite în acest fel vor face posibilă accelerarea transformării ecologice, consolidarea sectorului industrial, modernizarea infrastructurii și îmbunătățirea calității produselor și ale serviciilor. Prin utilizarea fondurilor europene, Moldova își poate crește eficiența economică, atrage investiții și poate accelera adaptarea la standardele europene.
Pe ce interese comune se bazează parteneriatul polono-moldovenesc? De ce este important acest parteneriat pentru Moldova?
Parteneriatul polono-moldovenesc se bazează pe mai multe interese comune, inclusiv pe cooperarea politică, economică și de securitate regională. Acest parteneriat este crucial pentru Moldova, deoarece sprijină integrarea acesteia în Uniunea Europeană și stimulează economia prin comerț și investiții. Polonia este unul dintre cei mai mari zece parteneri comerciali ai Moldovei, ceea ce este crucial pentru creșterea economică a Moldovei, oferind acces la o piață europeană semnificativă pentru produsele și serviciile moldovenești.
De ce sectoare ale economiei moldovenești sunt cel mai interesați investitorii polonezi? Cum vedeți viitorul relațiilor economice polono-moldovenești, atât la nivel bilateral, cât și în cadrul UE?
Investitorii polonezi din Moldova sunt interesați în principal de sectoare-cheie, precum agricultura, prelucrarea alimentelor, producția, energia, TIC (tehnologiile informației și comunicațiilor) și dezvoltarea infrastructurii. În prezent, companiile poloneze sunt implicate în proiecte care promovează energia durabilă, soluțiile tehnologice inovatoare și îmbunătățirea infrastructurii în Moldova. Printre exemple se numără proiecte precum stațiile de încărcare a vehiculelor electrice, modernizarea sistemelor de încălzire folosind energie verde și dezvoltarea de inovații TIC, cum ar fi sistemele inteligente de management al traficului.
Viitorul relaţiilor economice polono-moldovene ar putea fi bazat pe schimbul de experienţă poloneză legată de aderarea la UE, mai ales în contextul procesului de negocieri al Republicii Moldova. Implicarea companiilor poloneze în domenii precum energia regenerabilă și transformarea digitală ar sprijini integrarea Moldovei în piața europeană, făcând atât relațiile bilaterale, cât și angajamentul mai larg al UE din ce în ce mai strategice. Experiența Poloniei în dezvoltarea infrastructurii, transformarea digitală și energia verde poate fi, de asemenea, de mare importanță pentru Moldova în realizarea reformelor și dezvoltarea economică.
Mai multe informații despre proiect pot fi găsite aici: https://pentrumoldova.md
Sarcina publică finanțată de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Polone în cadrul concursului „Diplomația publică 2024”.
Publicația exprimă doar opiniile autorului și nu poate fi identificată cu poziția oficială a Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Polone.