Blocul ACUM, constituit de Platforma „Demnitate şi Adevăr” şi de Partidul „Acţiune şi Solidaritate”, trece printr-o perioadă grea şi acest lucru se vede cu ochiul liber. Iar această perioadă a început imediat după alegerile parlamentare şi se pare că nu se mai termină.
Imediat după alegeri, blocul a ocupat o poziţie stranie pentru mulţi alegători, respingând invitaţia la discuţii ce a venit din partea Partidului Socialiştilor. Astfel blocul a ratat unica şansă reală de a-şi atinge obiectivul principal – de a debarca de la putere actualul regim. Acest lucru i-a uimit nu doar pe alegătorii blocului, ci şi pe mulţi dintre analiştii politici şi activiştii civici care l-au susţinut direct în campania electorală.
Apoi blocul a venit cu un pachet de legi, care, în opinia liderilor săi, odată adoptate, ar fi condus la „dezoligarhizarea statului”. Însă, după ce mai mulţi jurişti şi experţi au declarat şi au demonstrat că la modul practic astfel de iniţiativă nu poate avea continuitate şi finalitate, blocul ACUM şi-a atras mai multe critici privind incompetenţa şi nihilismul juridic de care a dat dovadă.
A urmat propunerea blocului, care are doar 26 de deputaţi, ca Andrei Năstase să fie votat Speaker, iar Maia Sandu – Prim-ministru. În afară de haz, această iniţiativă populistă nu a stârnit nici un fel de emoţii. Ea doar a aprofundat impresia privind incompetenţa şi lipsa de viziune a blocului.
Următorul pas greşit al blocului a fost divizarea sa în două fracţiuni parlamentare. Astfel, blocul a transmis un mesaj indirect alegătorilor săi că unitatea pe care a speculat în alegeri nu valorează nimic pentru conducerea sa, după alegerile parlamentare. De dragul unor funcţii în plus în Parlament, blocul a acceptat să compromită ideea unităţii dreptei şi această impresie nu a dispărut nici după constituirea blocului politic ACUM, prin care s-a dorit, probabil, să se transmită un mesaj că, chiar dacă au fracţiuni diferite, PAS şi PDA rămân împreună.
Şi în raport cu discuţiile post electorale iniţiate de Preşedintele Igor Dodon blocul a avut o poziţie greşită. Iniţial, reprezentanţii acestuia au lăsat să se înţeleagă că nu-i interesează astfel de discuţii, apoi au mers totuşi la Reşedinţa de Stat, unde au avansat unele propuneri care chiar şi unui neiniţiat în ale politicului i-a fost clar că nu pot fi realizate. În paralel, liderii blocului au făcut şi clounadă, nedorind să dea mâna cu şeful statului. Situaţia a fost pe cât de ridicolă, pe atât de neînţeleasă, or o minimă logică sugerează că, dacă ai acceptat invitaţia Preşedintelui, trebuie să ai şi un comportament decent. Cel puţin, nu ca în curtea şcolii. La cea de-a doua rundă de discuţii iniţiată de Preşedinte, reprezentanţii blocului, în genere, nu au venit, consolidând impresia că nu au nici un fel de strategie şi că acţionează haotic, după cum le trăsneşte prin cap la un moment dat.
Însă, se pare că cel mai greu pentru PAS şi PDA abia urmează. Sătuli de paşii greşiţi ai blocului, mai mulţi activişti civici şi analişti au constituit o mişcare şi au cerut public blocului să acţioneze în vederea debarcării de la putere a regimului. Mesajul acestora este clar şi poate fi citit printre rânduri: Cuţitul a ajuns la os – sau acţionaţi, sau vom acţiona noi, în timp ce voi veţi face exerciţii oratorice la microfoanele din Parlament.
Situaţia dificilă a PAS şi PDA e accentuată şi de o iniţiativă ce vine din tabăra unionistă – trei partide şi trei asociaţii obşteşti au creat blocul „Unirea”, iar aceasta oferă o alternativă electoratului unionist, o parte din care a susţinut de nevoie blocul ACUM şi, probabil, în prezent e dezamăgită de poziţionările greşite ale acestuia.
Toate aceste lucruri s-au întâmplat în decurs de doar o lună. Ce se poate întâmpla în lunile următoare, dacă lucrurile vor evolua în aceeaşi direcţie, nu este greu să ne dăm seama. Dar, nu e exclus, că deja următorul scrutin (fie că va fi vorba de alegeri locale generale, fie de alegeri parlamentare anticipate) se poate dovedi un dezastru pentru PAS şi PDA. Şi vina pentru aceasta le va reveni în totalitate liderilor acestor două partide.