Dionis Cenușa
Era de așteptat că UE va oferi imediat asistență noului guvern, inclusiv cea de-a două tranșă de 50 milioane euro, care nu au acordat-o până la anticipate.
Este important să vedem dacă într-adevăr sunt îndeplinite careva condiționalități sau nu. Asistența nu a fost acordată pe durata guvernului interimar a lui Ciocoi pentru că nu toate condițiile ar fi fost îndeplinite.
Trebuie să urmărim ce acțiuni va implementa noul guvern (și majoritatea din Parlament), care anterior erau calificate de către UE drept acțiuni nerealizate. Guvernul a declarat că se va conforma condiționalităților.
Să vedem dacă și UE va fi la fel de exigent în raport cu condițiile, precum era (și trebuia să fie pe motive obiective) în raport cu Socialiștii. Dacă nu, atunci UE va acționa exact ca în 2019, când îndată după preluarea guvernului de către Maia Sandu, UE a alocat banii din asistență macro-financiară pe care i-a înghețat, din cauza guvernării oligarhice.
În 2019, banii au fost alocați fără a fi implementată vreo condiționalitate sectorială. În orice caz, cele circa 50 milioane de euro promise de Peter Michalko, care este pe ultima sută de metri înainte de prelua un mandat foarte complicat în Azerbaijan (unde criticarea guvernului autoritar al lui Aliyev va fi foarte și foarte complicată comparativ cu experiența din Moldova), sunt necesare pentru țară.
Este binevenită orice asistență a UE, care trebuie sa fie mereu condiționată, că e vorbe de forțe pro-ruse sau pro-UE. Doar așa reformele pot fi monitorizate și evaluate mai riguros.