Achizițiile publice de valoare mică (AVM) reprezintă achizițiile autorităților publice de bunuri și servicii în valoare de până la 200.000 lei, fără TVA și de lucrări de până la 250.000 lei. Deși, sunt considerate achiziții de valoare mică, dacă sunt analizate ca și volum, acestea ating sume impresionante din buget.
Conform Sintezei analitice a rezultatelor de audit aferente domeniului achizițiilor publice în perioada 2020 – 2021, Curtea de Conturi estimează valoarea AVM la circa 9 miliarde e lei, ceea ce reprezintă, conform statisticilor oficiale, bugetul total al achizițiilor publice din Republica Moldova. AVM nu cad sub incidența legii achizițiilor publice, fiind reglementate separat de un regulament cu prevederi generale care nu include nici măcar o singură prevedere privind publicarea sau transparența acestora. Pe scurt, este permisă contractarea directă a unui anumit operator economic la discreția autorității publice, fără obligația de a desfășura proceduri deschise prin sistemul electronic sau de a publica, cel puțin, rezultatele atribuirii contractelor. Așadar, în realitate AVM sunt lipsite total de transparență și lăsate la discreția autorităților publice, fapt ce generează riscuri înalte de fraudă și corupție. Mai mult, nici măcar autoritățile publice nu dețin date și statistici despre valoarea sau eficiența lor.
În acest context, organizațiile societății civile care monitorizează modul în care sunt utilizați banii publici, inclusiv achizițiile publice, au sesizat în repetate rânduri despre necesitatea aducerii AVM în câmpul transparenței, inclusiv prin digitalizarea acestora și publicarea în sistemul electronic de achiziții. Îngrijorător este faptul că, în ședința Guvernului din 14 decembrie, am constatat că a fost aprobat un proiect de regulament nu doar care nu a luat în considerare propunerile noastre, dar este conceptual diferit de proiectul pe care l-am consultat, iar punctul privind publicarea rezultatelor procedurilor de achiziție de valoare mică pur și simplu „a dispărut”. Dincolo de faptul că noul regulament aprobat nu aduce transparență și acces deschis la datele privind AVM, acesta a fost aprobat și cu încălcarea vădită a principiilor de transparență și participării civice în procesul decizional.
În acest context, solicităm autorităților responsabile de sectorul achizițiilor publice să intervină cu următoarele acțiuni:
- Modificarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică, prin micșorarea pragurilor pentru contractare directă fără procedură prin sistemul electronic conform proiectului de regulament consultat cu societatea civilă.
- Elaborarea unei instrucțiuni cu privire la modalitatea de prezentare a datelor privind atribuirea contractelor de AVM, prin care să se asigură publicarea rezultatelor obligatorie în sistemul electronic Mtender.
- Prezentarea informațiilor cu privire la acțiunile de dezvoltare/modificare a funcționalităților tehnice din MTender, care să permită publicarea datelor și rapoartelor cu privire la rezultatele procedurilor de AVM.
Semnatari:
Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”
Asociația pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER)
AO „Părinți Solidari”
Asociația pentru Drepturile Omului „Lex XXI”
AO „Localinvest”
AO „Inițiativa Pozitivă”
Apelul public integral poate fi citit aici: Apel public al societății civile privind necesitatea asigurării transparenței și reglementării eficiente a achizițiilor publice de valoare mică
IDIS „Viitorul” este un think tank independent, înființat în 1993 care combină cercetarea socială, politică și economică cu componente solide de advocacy. Instituția realizează cercetări aplicate de monitorizare pe mai multe domenii: economie, politică socială, politicile UE, dezvoltarea regională, dar și riscurile de securitate și de politică externă.