Fostul ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Galbur, în cadrul unui interviu pentru coment.md, a vorbit despre realizările înregistrate în perioada Guvernului Filip în domeniul relațiilor externe, dar și despre prioritățile PDM în domeniul afacerilor externe și integrării europene în continuare.
C.: Aţi fost ministru al Afacerilor Externe şi Integrării Europene în Guvernul Filip. Care, în opinia Dvs., au fost cele mai mari reuşite în domeniul politicii externe în acea perioadă?
A.G.: În perioada anilor 2016-2018, Guvernul Filip a înregistrat rezultate concrete, nu declarative, în domeniul politicii externe. Vorbim aici în special de dezghețarea relațiilor cu partenerii de dezvoltare, în particular cu UE și SUA. În rezultat, cooperarea cu aceștia a căpătat o formă pragmatică, unde contează faptele, și nu vorbele.
Pentru deblocarea asistenței financiare externe și avansarea relațiilor politice/economice cu UE, Guvernul a realizat peste 80 de condiționalități privind agenda de reforme prioritare. Guvernul Filip a fost primul care s-a angajat să avanseze dialogul cu partenerii săi europeni – și nu numai – în baza unor relații pragmatice, bazate pe voință politică, pragmatism, previzibilitate și respect reciproc. Acestea rămân reperele pentru abordările de bază ale Partidului Democrat în materie de politică externă.
Tot în contextul de mai sus se înscriu și semnarea unui acord cu Fondul Monetar Internațional, precum și acordului cu UE privind Asistența macrofinanciară de 100 mln. euro. De asemenea, egal de importantă a fost și restabilirea încrederii în raport cu principalii parteneri, prin aprofundarea parteneriatului strategic cu România; consolidarea relaţiilor strategice multidimensionale de bună vecinătate cu Ucraina; avansarea dialogului strategic cu SUA; dinamizarea dialogului interstatal cu Federaţia Rusă şi dezvoltarea potenţialului de cooperare cu o serie de actori globali şi regionali în ascensiune.
Nu în ultimul rând a fost promovată, în premieră, o Rezoluție ONU privind retragerea trupelor străine de pe teritoriul Republicii Moldova, adoptată în plenul AG ONU.
C.: Dacă PDM revine la guvernare, cum va evolua Republica Moldova la capitolul integrare europeană?
A.G.: Pe durata mandatului guvernului Filip am promovat consecvent integrarea europeană. Ne propunem să depunem toate eforturile pentru asigurarea ireversibilității acestui deziderat al politicii externe. În plan strategic, vectorul european de dezvoltare al Republicii Moldova este unul determinant, iar Integrarea Europeană este singura cale de perspectivă spre creşterea bunăstării cetăţenilor şi edificării statului de drept. În acest sens, realizarea asocierii politice şi integrării economice cu UE, consolidarea cooperării cu UE în domeniul politicii externe, de securitate şi apărare, precum şi aprofundarea relaţiilor bilaterale cu statele sale membre, reprezintă repere obligatorii ale perioadei ce urmează. Indiferent de componența Guvernului, condiționalitățile UE privind implementarea reformelor în sectoarele cheie (reforma justiției, combaterea corupției, dezvoltarea economică, etc.) urmează să rămână un instrument de evaluare obiectivă a realizărilor Guvernului.
C.: Cum vor evolua relațiile cu vecinii noștri și cu partenerii externi, per general, dacă reveniţi la guvernare?
A.G.: Precum am menționat mai sus, în acest sens abordările PDM rămân consecvente: ne propunem să dezvoltăm în continuare parteneriate strategice cu România și Ucraina. Cu vecinii noștri trebuie să menținem relații bune pe toate planurile. De asemenea, trebuie să avansăm și în parteneriatul strategic cu SUA, să cultivăm relațiile de parteneriat bilateral cu toți partenerii externi, inclusiv cu Rusia și statele CSI, alți parteneri strategici (Marea Britanie, Turcia, China, Japonia, Canada, Norvegia etc.), în baza intereselor naționale ale RM și respectului reciproc.
C.: Cum rămâne cu soluționarea conflictului transnistrean?
A.G.: Spre deosebire de alte conflicte regionale bine cunoscute, sunt ferm convins că conflictul transnistrean este unul care poate fi relativ uşor şi într-un termen relativ scurt de timp rezolvat. Factorul crucial în acest sens trebuie să-l constituie manifestarea unei voinţe politice adecvate din partea tuturor actorilor implicaţi în acest proces, mai ales din partea acelora care deţin “cheile” principale pentru dezlegarea acestui nod gordian. Drept argumente pertinente în acest sens poate fi invocat faptul că “conflictul nostru” este unul mai puţin complicat, fără antagonisme de natură etnică şi religioasă. În cazul nostru nu există sentimente de ură şi duşmănie la nivelul oamenilor de rând. Faptul că structura etnică a populaţiei de pe ambele maluri ale Nistrului este una similară şi că majoritatea covârşitoare a acesteia este de credinţă ortodoxă constituie o premisă propice pentru ca aceasta să poată conviețui în pace şi bună înţelegere într-un stat moldovenesc reintegrat pe care noi îl vedem ca unul democratic şi orientat pe calea modernizării europene.
Trebuie să menținem și implicarea în acest proces a principalilor parteneri și structuri internaționale, mă refer aici la formatul 5+2, ONU, OSCE, Consiliul Europei etc. Numai astfel putem obţine rezultate concrete în această direcţie – altă alternativă nu există.
C.: Care au fost relațiile Ministerului cu diaspora, pe durata mandatului Dvs., și ce vă propuneți să faceți în continuare pentru a facilita accesul cetățenilor de peste hotare la serviciile consulare?
A.G.: În perioada mandatului de ministru am încercat să cultivăm o relație cu comunitățile de moldoveni stabiliți peste hotarele țării prin prisma susținerii cetățenilor noștri în funcție de problemele cu care se confruntă. Un accent aparte a fost pus pe necesitate depolitizării relației cu diaspora, or instituțiile diplomatice sunt în serviciul cetățenilor moldoveni de peste hotare. Pe această cale ne propunem să consolidăm interacțiunea pe axa Chișinău – organizațiile diasporei moldovenești.
Dincolo de prestarea serviciilor consulare, ne vom concentra în continuare pe pe negocierea și încheierea acordurilor cu țările unde avem comunități de moldoveni în domeniile securității sociale și asigurării cu pensii; recunoașterii actelor de studii și a calificărilor profesionale ale moldovenilor aflați în străinătate; amplificării programelor culturale și educaționale pentru diasporă (în particular pentru copii și tineri), în scopul consolidării relației lor cu patria și încurajării revenirii lor acasă.
C.: Dacă PDM revine la guvernare, care ar fi fraza-cheie ce ar exprima esenţa politicii externe?
A.G.: Vom consolida rolul Republicii Moldova pe arena internațională în calitate de partener responsabil, credibil și previzibil.
Vă mulțumim!