https://fotospectru.wordpress.com
Am întreținut un interviu cu șefii Inspectoratului de patrulare între care ei au afirmat că parcările pe trotuare au fost numite acum de lucrătorii de la primărie parcări publice?. Conform Legii cu privire la proprietate există 3 tipuri de proprietate: privată, colectivă, de stat.
Din Proprietatea privată fac parte bunurile, … care aparţin cetăţeanului, ca persoană fizică, cu drept de posesie, folosinţă şi administrare. … Proprietatea colectivă este formată din bunuri comune care aparțin unui grup de persoane fizice sau juridice reunite în asociații, cooperative, societăți pe acțiuni, etc… Proprietatea de stat este formată din bunuri publice care aparțin tuturor cetățenilor statului. Statul este cel mai mare subiect de proprietate, cea mai mare persoană juridică formată din toți cetățenii statului, în posesia și folosința colectivă a carora sînt toate bunurile publice, inclusiv trotuarele. Din domeniul public al statului … fac parte …. bunurile care, prin natura lor, sînt de uz sau de interes public… Deosebirea între domeniul public și colectiv sau privat constă în faptul că bunurile domeniul public sînt în folosința tuturor cetățenilor statului, bunurile domeniului colectiv sînt în folosința persoanelor care fac parte din această colectivitate, iar bunurile private aparțin proprietarilor acestor bunuri. Să luăm, spre exemplu, transportul privat și transportul public. Transportul privat este în folosința proprietarului acestuia. Transportul public este în folosința tuturor cetățenilor statului, inclusiv al celor care au transport privat. În caz dacă automobilul inspectorului de patrulare, spre exemplu, este defectat, el poate folosi transportul public pentru a ajunge la destinație. Dar viceversa nu este posibil. Un cetățean care nu are automobil nu poate utiliza automobilele private care se află în parcările stradale supranumite publice pentru a ajunge la destinație. Prin urmare, parcările trotuarale NU SÎNT PUBLICE.
De presupus, proprietarii acestor automobile nici nu și-ar dori ca aceste parcări să fie publice, adică în folosința tuturor cetățenilor. Conform art.11, Persoanele fizice poartă răspundere pentru … bunurile care le aparţin cu drept de proprietate. Prin urmare, proprietarii auto sînt responsabili pentru automobilele achiziționate. Pentru cei care nu dețin în posesie automobile, o călătorie cu taxiul ar constitui un echivalent cu călătoriile pe care le fac zilnic proprietarii de automobile. Dar prețul pentru o călătorie cu taxi a crescut exagerat din cauza taxelor. O calatorie care costă 2.,30 lei pe 1 km, și 230 lei pe 100 km cu adăugarea taxelor costă 8.,8 lei -1 km iar pentru 100 km – 880 lei. Nici un proprietar auto nu plătește 8,8 lei pe km pentru utilizarea propriului automobil. Un litru de petrol costă 16- 18 lei. Un automobil consumă 1-2 litri pe 100 km. Prin urmare, un automobilist privat plătește în jur de 20 -30 lei pe 100 km, în timp ce un simplu călător plătește pentru 100 km 880 lei, cu 858 lei mai mult decît un șofer privat. Este o discriminare vădită, un jaf. Evident că puțini călători își pot permite călătoria cu automobilul (taxi) – este un lux. Important este ca rețeaua de transport public să fie la fel de comodă si rapidă ca și cea a transportului privat. Acesta s- ar fi cuvenit să fie obiectivul principal al Direcției de transport public si căi de comunicare a primăriei. Este necesar oreformă a rețelei de transport public. Actualmente transportul public circulă doar pe 25-30% de străzi. În restul străzilor circulă doar transport privat. Este necesar să fie create mult mai multe rute – care să cuprindă toate străzile, toate sectoarele și de unde să se poată ajunge în toate localurile orașului.
Spre exemplu, eu locuesc la Botanica de jos, de unde nu există transport direct pînă la Șhoping Moldova, și nici pînă la străzile București și Kogălniceanu. S-ar fi cuvenit să fie create rute noi si să fie restabilite cele vechi cum ar fi vechea rută 102, 160, 188, 104. Să fie restabilită circulația transportului public pe strada Kogălniceanu. Deci, o rețea amplă de rute este foarte importantă. Apoi, este important să fie mult mai multe vehicole, atît de multe autovehicole ca toți călătorii să fie așezați în transport, să fie interzis statul în picioare, iar unitățile de transport să vină atît de des, de cît este nevoie, chiar și la o distanță de o minută. Este necesar și serviciul clienți, numere de telefon la care călătorii să se informeze cu privire la ora rutelor. Este necesară circulția transportului public pînă la miezul nopții și de asemenea, și cîteva rute – pe timpul întregii nopți.