După ce guvernarea, pe ultima sută de metri a sesiunii de primăvară-vară, a promovat controversata amnistie a capitalurilor și nu mai puțin controversata reformă fiscală, s-au format două tabere: cei care susțin că respectivele documente vor avea un efect benefic (guvernarea și adepții săi) și cei care le critică vehement (opoziția pro-europeană și partenerii de dezvoltare). În această situație, toate privirile se îndreaptă spre președintele Igor Dodon, cel care urmează să ia decizia de a promulga sau de a remite Parlamentului spre examinare suplimentară legile menționate.
O analiză mai profundă a situației scoate în evidență unele momente delicate ce țin de poziția șefului statului, dar și unele oportunități ce se deschid în fața sa.
Primul moment delicat ține de eventualele interpretări ce pot apărea dacă președintele nu va promulga amnistia capitalurilor și reforma fiscală. În acest caz, șeful statului va fi acuzat de guvernare și de către presa pe care aceasta o controlează că face jocul opoziției pro-europene și a partenerilor externi. Acum, când de alegerile parlamentare ne mai despart câteva luni, pentru șeful statului și pentru PSRM este extrem de periculoasă orice asociere cu pro-europenii sau cu partenerii occidentali. Electoratul său este unul preponderent pro-Est, care reacționează extrem de bolnăvicios la orice asociere cu factorul pro-Vest și, cel mai probabil, șeful statului ia în calcul acest moment sensibil.
Al doilea moment, ține de „mâna de ajutor” pe care șeful statului o poate întinde guvernării înainte de protestul de amploare anunțat pentru data de 26 august, dacă nu promulgă legile menționate. Reieșind din declarațiile reprezentanților opoziției, una din revendicările de bază ale acesteia în cadrul protestului din data de 26 august va fi anume anularea amnistiei capitalurilor și a reformei fiscale. Dacă Președintele nu promulgă aceste legi, ele vor fi reîntoarse Parlamentului, astfel creându-se o situație de suspans favorabilă celor de la putere, care vor spune că revendicările protestatarilor sunt lipsite de temei, deoarece încă nu se știe ce se va întâmpla în procesul de reexaminare. Strategic, Igor Dodon este interesat de creșterea presiunii pe putere, de aceea trebuie să ofere o șansă în plus opoziției pro-europene de a face acest lucru, promulgând legile menționate.
Al treilea moment – dacă nu promulgă legile menționate, Igor Dodon dă o șansă guvernării de a-și reface relațiile cu finanțatorii externi. Probabil, guvernarea nu se aștepta la o reacție atât de dură a europenilor și americanilor, care e echivalentul sistării oricărui suport din exterior pentru perioada imediat următoare, și acum ar fi fericită dacă șeful statului nu ar promulga legile menționate și i-ar da o șansă de a face un pas înapoi și de a ieși cât de cât cu fața curată din situația creată. Guvernarea a greșit grav și Igor Dodon nu trebuie să-i dea șansa să-și repare greșeala – trebuie să promulge legile pentru a nu oferi nici o posibilitate puterii de a-și reface relațiile cu partenerii occidentali înainte de alegeri. Cel puțin, aceasta reiese din interesul politic al președintelui.
Al patrulea moment – cu cât mai mult se ceartă între ele partidele ce se declară pro-europene (guvernarea și opoziția pro-europeană), cu atât mai puține șanse vor exista de creare a unei coaliții de guvernare pro-europene după următoarele alegeri, ceea ce sporește considerabil șansele socialiștilor de a ajunge la putere. Nepromulgând amnistia capitalurilor și reforma fiscală, șeful statului deschide o portiță pentru detensionarea cât de cât a relațiilor dintre putere și opoziția pro-europeană, ceea ce este contrar interesului său politic. Pentru a mențiune tensiunea între cele două tabere, președintele trebuie să promulge legile menționate.
Al cincilea moment ține de consecvență în acțiuni și declarații. În perioada când era ministru al Economiei, Igor Dodon a promovat unele reforme similare și, reieșind din datele făcute publice la acea etapă, acestea au dat și anumite rezultate benefice. Acum președintele nu-și poate schimba opinia la 180 de grade, spunând că reformele promovate de el au fost bune, iar reformele similare promovate de actuala guvernare – nu sunt binevenite.
Toate cele menționate mai sus sugerează că, din punct de vedere tactic, strategic, politic, președintele Igor Dodon e interesat ca amnistia capitalurilor și reforma fiscală să intre în vigoare. Prin urmare, el trebuie să promulge legile menționate.