Partidul Democrat din Moldova este în căutare de idei care să-i sporească şansele la alegerile parlamentare din data de 24 februarie 2019. Astfel, după o serie de campanii şi programe cu caracter social („Drumuri bune pentru Moldova”, „Prima Casă”, ajutor mamelor la naştere etc.), dar care în fond sunt proiecte electorale, PDM a decis să organizeze în ziua alegerilor un referendum privind reducerea numărului de deputaţi de la 101 la 61.
Chiar şi la o privire sumară iese în evidenţă caracterul populist al acestei iniţiative. Or, în esenţă, PDM nu face nimic altceva decât să încerce să se plieze pe o dorinţă a alegătorilor. Toate sondajele de opinie arată că cea mai mare parte a alegătorilor vor reducerea numărului de deputaţi şi ar susţine iniţiativa respectivă indiferent de la cine ar veni ea. Numai că PDM, înainte de a contabiliza eventualele beneficii politice de pe urma plierii pe această aşteptare a alegătorilor, trebuie să se pregătească şi de întrebările incomode pe care le va primi în campania electorală. O primă întrebare ar fi: De ce, dacă este adeptul reducerii numărului de deputaţi, a criticat vehement, iar în ultimă instanţă s-a opus (prin instituţiile de stat controlate) referendumului iniţiat de Preşedintele Igor Dodon, care urma să aibă loc pe data de 24 septembrie 2017 şi care, de asemenea, prevedea reducerea numărului de deputaţi?
A doua întrebare ar putea fi: De ce PDM vine cu o iniţiativă care „aruncă în aer” o altă iniţiativă a PDM – sistemul electoral mixt, care va fi folosit în premieră în alegerile din 24 februarie 2019? Or, e clar că reducerea numărului de deputaţi va necesita şi recroirea circumscripţiilor uninominale. În prezent, în circumscripţii se aleg 51 de deputaţi, iar dacă iniţiativa PDM va ajunge lege, atunci în circumscripţii vor fi aleşi 31 de deputaţi. Sau poate PDM are de gând să renunţe la sistemul electoral mixt, pe care l-a promovat cu preţul deteriorării relaţiilor cu partenerii europeni?
A treia întrebare va fi: Dar oare, prin această idee, nu urmăreşte PDM scopul de a obţine mai lejer controlul asupra Parlamentului? Or, „metodele de lucru” ale PDM cu deputaţii sunt binecunoscute: şantaj, presiune, cumpărare etc. E mult mai uşor să încropeşti o majoritate având un Parlament de 61 de deputaţi, decât o majoritate din 101 deputaţi. Faţă de nici un partid nu ar fi formulată această întrebare, dacă ar milita pentru reducerea numărului de deputaţi, dar faţă de PDM ea va fi formulată cu siguranţă, pentru că acest partid a demonstrat deja în practică de ce e în stare.
O altă întrebare (absolut justificată) ar putea fi: Dar cât de sincer este PDM în intenţia de a reduce numărul de deputaţi? Nu se va întâmpla ca şi în cazul introducerii sintagmei „integrare europeană” în Constituţie? Or, există bănuiala rezonabilă că, în ultimul moment, PDM a făcut un pas înapoi şi, chiar dacă oficial declara că-şi doreşte modificarea Constituţiei, în realitate a făcut totul ca acest lucru să nu se întâmple.
Posibil, PDM va trebui să răspundă şi la alte întrebări incomode legate de acest referendum, iar aceasta ne duce la gândul că s-ar putea ca acele calcule politice pe care le face respectiva formaţiune să nu se îndeplinească. Cel puţin, nu toate.