www.coment.md
Celor care urmăresc cu atenţie evoluţia evenimentelor în politica din Republica Moldova nu poate să le scape o situaţie destul de interesantă ce s-a creat pe stânga eşichierului politic – Partidul Şor face încercări de a-i atrage pe socialişti şi personal pe Preşedintele Igor Dodon într-o polemică de lungă durată. Iar pentru a-i determina pe socialişti să accepte invitaţia la polemică, cei din Partidul Şor, inclusiv liderul formaţiunii, vin cu declaraţii şi acuzaţii destul de dure.
Un alegător de rând se poate întreba: Ce să se fi întâmplat între cele două partide de s-a trecut la asemenea fază a luptei politice? De fapt, cel mai probabil, nu s-a întâmplat nimic şi avem de a face cu o strategie pe care Partidul Şor încearcă să o pună în aplicare. Logica ei este simplă şi ea e clară pentru orice consultant politic sau specialist în tehnologii politice şi electorale. Partidul Şor înţelege că nu are de unde lua voturi decât de pe stânga, iar eşichierul de stânga e dominat în totalitate de socialişti. Pentru a fi cunoscuţi electoratului de stânga în totalitate, cei din Partidul Şor trebuie să-i facă pe socialişti să vorbească despre ei, chiar şi de rău, pentru că, în final, PR-ul negativ tot PR este.
Dacă socialiştii ar accepta „invitaţia” Partidului Şor la polemică şi ar răspunde acuzaţiilor ce i se aduc, automat despre formaţiunea condusă de Primarul de Orhei ar auzi minimum jumătate din electoratul din ţară. Astfel, e logic de presupus că ulterior aceşti alegători s-ar putea întreba: Dar ce e cu acest partid despre care nu am auzit până acum? Sau cei din Partidul Şor, profitând de faptul că despre ei deja se ştie, ar încerca să construiască pe această bază o percepţie anume a electoratului despre sine. Ca să nu mai vorbim de faptul că, în cadrul acestei polemici, cei din Partidul Şor ar încerca să se poziţioneze ca alternativă pentru electoratul de stânga.
De fapt, avem de a face cu o strategie clasică, care e descrisă şi în manualele de specialitate, dar şi e aplicată de specialiştii în domeniu cu diferite ocazii, inclusiv în Republica Moldova. Avem o mulţime de exemple în acest sens în anii de independenţă, mai ales în ultimii zece ani. Şi, de regulă, aceste strategii îşi ating scopul, pentru că de cele mai multe ori formaţiunile sau partidele aflate în vizorul celor ce implementează strategii de acest fel se lasă atrase în cursă, neînţelegând până la capăt miza adevărată a jocului politic.
Nu este însă şi cazul socialiştilor şi a Preşedintelui Dodon. În cadrul unei recente apariţii publice, Preşedintele a vorbit despre unele provocări ce se fac şi a dat clar de înţeles că nu se va lăsa atras în diverse jocuri politice. Cel mai probabil, şeful statului i-a avut în vedere şi pe cei din Partidul Şor, dar, în spiritul tacticei şi strategiei politice, nu a pronunţat nici un nume, nici o denumire, pentru a nu da motive pentru o ulterioară polemică, care l-ar fi dezavantajat şi pe el, şi pe socialişti. Iar faptul că socialiştii de asemenea au o atitudine, mai mult sau mai puţin rezervată, faţă de acuzaţiile Partidului Şor vorbeşte despre aceea că PSRM a înţeles ce scop se urmăreşte şi că poate cădea într-o capcană politică.
Cel mai probabil, acum Partidul Şor va trebui să-şi schimbe strategia şi să încerce alte modalităţi. Or, atâta timp cât Preşedintele Igor Dodon şi PSRM nu au de gând să se lase atraşi în polemica la care sunt invitaţi, această strategie nu are cum să dea rezultate.