În perioada de monitorizare, în plenul Parlamentului, au fost audiate în total 21 rapoarte ale autorităților publice, inclusiv cele ale căror audiere nu este obligatorie, conform legislației. Menționăm că au fost cazuri de audieri a unor rapoarte tematice, întocmite cu scopul monitorizării executării unor recomandări precum și de realizare a auditului.
Au prezentat rapoarte în plen doar 9 din cele 16 autorități publice care au obligația legală de prezentare în plenul Parlamentului a rapoartelor de activitate și de evaluare pe anumite domenii. Monitorizând ședințele legislativului, Promo-LEX a observat prezentarea în plen de către cele 9 autorități a 12 rapoarte, dintre care 11 – cu depășirea termenelor stabilite de legislației.
Spre deosebire de perioada anterioară monitorizată, în care Parlamentul a audiat 10 rapoarte, se remarcă o ușoară creștere. În același timp, se constată că raportul de activitate al Guvernului nu a fost prezentat de la începutul legislaturii curente, adică al doilea an consecutiv. Pe lângă Guvern, în perioada monitorizată, au fost restanțiere la prezentarea rapoartelor următoarele autorități publice: Agentul guvernamental, Curtea de Conturi, Banca Națională a Moldovei, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, Consiliul Concurenței și Fondul de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar.
Unele autorități au prezentat rapoartele și pentru anii precedenți, cum ar fi Curtea de Conturi, ale cărei rapoarte de activitate pentru anul 2020 și 2021 și cel asupra întrebuințării resurselor financiare și a patrimoniului public pentru perioada 2020-2021 au fost prezentate și audiate la ședința din 2 martie 2023. La fel și Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor care și-a prezentat două rapoarte anuale de performanță (pentru 2021 și 2022), la ședința plenară din 11 mai 2023.
Promo-LEX reiterează că autoritățile publice sunt responsabile de întocmirea și prezentarea rapoartelor, în termenele și condițiile prevăzute de normele legislației și subliniază că exercițiul de audiere publică a rapoartelor sporește nivelul de transparență și de informare a societății privind activitatea autorităților publice. Totodată, acest exercițiu oferă posibilitatea legislativului de a supune discuțiilor probleme de interes public și de a interveni în unele domenii, în cazul depistării unor lacune.
Pe pagina web a Parlamentului au fost publicate 40 de rapoarte ale instituțiilor publice pentru anul 2022 și 41 pentru anul 2023. Atragem atenția că circa 19% din rapoarte au fost prezentate cu întârziere pentru anul 2022 și aproximativ 10% pentru 2023, la situația din 31 iulie curent.
Totodată, Promo-LEX a constatat lipsa pe pagina web a Parlamentului a cel puțin 6 rapoarte a autorităților publice pentru anul 2022 și respectiv 8 rapoarte pentru anul 2023. Acestea fie nu au fost publicate, sau în general nu au fost prezentate legislativului. În cazul unor autorități, cum sunt Serviciul de Informații și Securitate, Agentul guvernamental și Cancelaria de Stat se constată lipsa consecutivă a unor categorii de rapoarte pentru anii 2021-2023.
În concluzie, prin publicarea pe pagina web, Parlamentul a asigurat accesul la informația din rapoartele instituțiilor supravegheate. Totuși, în privința obligației de prezentare în plen a rapoartelor, observăm că aceasta a fost respectată în proporție de 56%. De reținut că Regulamentul Parlamentului prevede condițiile de prezentare doar a raportului anual de activitate a Guvernului și a rapoartelor Curții de Conturi, iar despre obligația și termenele de prezentare a rapoartelor altor instituții se poate afla doar prin consultarea prevederilor legislației de profil.