Modul în care preşedintele Igor Dodon a abordat pachetul de legi privind politica bugetar-fiscală și amnistia de capital, adoptat de majoritatea parlamentară, a fost o adevărată lecţie de politică şi nu numai, care ar trebui studiată cu mare atenţie de politologi, deoarece este o perfectă expresie practică a binecunoscutei formule tactice: Ieşi din defensivă prin ofensivă.
Atunci când pe masă i s-a pus acest pachet legislativ, preşedintele a fost strâns în ungher (dacă e să folosim o expresie din popor) şi mulţi deja anticipau lovitura de imagine pe care o va primi, indiferent de decizia pe care ar fi luat-o. Or, dacă pur şi simplu promulga acest pachet, Preşedintele risca să fie din nou acuzat că face jocul guvernării, iar dacă nu-l promulga – că face jocul forţelor pro-europene (o asociere extrem de periculoasă pentru şeful statului şi pentru socialişti, cu câteva luni înainte de alegerile parlamentare). Puţini ar fi putut anticipa că Preşedintele poate merge pe o cale care, nu doar îl scotea de sub lovitură, ci şi îl plasa într-o poziţie destul de favorabilă în raport cu alţi actori politici vizaţi de această problemă. Astfel, şeful statului a considerat necesar să vină cu o amplă analiză şi cu o explicaţie nu mai puţin amplă privind decizia sa de a promulga respectivul pachet legislativ, ocazie cu care a lansat o serie de mesaje politice dure şi cu pondere. Deci, ce reţinem dacă citim printre rânduri explicaţia şefului statului şi privind puţin mai altfel poziţia pe care el a ocupat-o?
Prima – cu o întârziere de nouă ani, Igor Dodon s-a revanşat în faţa conducerii pro-europene a RM. În analiza cu care a venit, el a demonstrat că reformele similare pe care le-a promovat în 2007, fiind în funcţia de ministru al Economiei, au avut un impact benefic şi guvernarea pro-europeană care a venit la putere după 2009 le-a stopat nejustificat. Acum Preşedintele sugerează că, prin pachetul legislativ menţionat, guvernarea îşi recunoaşte, cu mare întârziere, greşeala şi încearcă să o repare. A fost un fel de reabilitare de imagine personal pentru Igor Dodon, lucru care poate avea şi un anume impact electoral în perspectiva preconizatului scrutin parlamentar.
Doi – Chiar şi acceptând încercarea guvernării de a repara o greşeală din trecut, Igor Dodon este necruţător cu aceasta, acuzând-o direct de lipsă de viziune largă. Or, în opinia şefului statului, chiar dacă pachetul legislativ în sine e un pas benefic, totuşi aceste măsuri nu sunt suficiente pentru a stopa serioasele probleme economice şi sociale cu care se confruntă ţara. Poziţionându-se pe o treaptă mai sus decât guvernarea la capitolul viziune şi profesionalism, Igor Dodon îi aplică acesteia o lovitură destul de dură şi, totodată, ocupă o poziţie destul de favorabilă pentru sine cu câteva luni înainte de alegeri.
Trei – analiza amplă cu care a venit şeful statului la temă (şi din punct de vedere economic, şi social, şi demografic etc.) arată că stăpâneşte bine materia şi că este în temă într-o măsură mult mai mare decât actuala guvernare. Aceasta poate juca un rol important în distribuţia simpatiilor electoratului din RM înainte de alegeri, or profesionalismul este un principiu apreciat de alegători.
Patru – Preluând iniţiativa, Igor Dodon face un transfer de imagine către PSRM, accentuând că guvernarea actuala a realizat minimul ce se putea, iar socialiştii, după preluarea puterii, vor dezvolta ideile respective, plasându-le într-un context concret şi ca parte a unei viziuni de dezvoltare a ţării mult mai ample. Astfel, şeful statului credibilizează suplimentar PSRM, ridicând mingea la fileu acestei formaţiuni. Cu siguranţă, aceasta va avea un impact anume în perioada electorală şi nemijlocit în alegeri.
Cinci – luând decizia de a promulga acest pachet legislativ, Igor Dodon nu a lăsat nici o şansă guvernării de a-şi reface relaţiile cu partenerii occidentali (care au criticat aceste modificări), dar şi cu opoziţia pro-europeană. Într-un fel, se poate de spus că el a lăsat guvernarea sub o enormă presiune internă şi externă, inclusiv în perspectiva protestului anunţat pentru data de 26 august. E o abordare strategică, care limitează guvernarea în acţiuni, şi deschide noi perspective pentru manevre politice Preşedintelui şi PSRM.
Toate cele menţionate mai sus arată că şeful statului a făcut o mişcare tactică reuşită, care chiar e demnă să fie studiată de politologi, dar şi de toţi acei ce se interesează de fenomenul politic autohton şi nu numai.