Partidul Democrat din Moldova (PDM) a anunţat că-şi va convoca şedinţa extraordinară a Consiliului Politic Naţional, care urmează să adopte un şir de „decizii importante”. Dacă şi-au dorit să creeze o stare de suspans prin acest anunţ sec, democraţii pot fi siguri că acest lucru le-a reuşit. Or, PDM, fiind partidul puterii (ceea ce înseamnă că orice decizie a sa se poate transforma practic imediat în decizie a organelor de stat – Parlament, Guvern etc.), toţi se întreabă ce va urma.
Cea mai „importantă decizie”, pe care ar urma să o ia PDM (după cum se discută în anumite cercuri politice) ar putea fi transferarea datei alegerilor parlamentare, adică acestea să nu mai aibă loc pe data de 24 februarie 2019, ci mult mai devreme – spre exemplu la finele lui noiembrie – începutul lui decembrie 2018. Că un astfel de scenariu e posibil au declarat mai mulţi politicieni, or unul din motivele neoficiale de care s-au condus cei din PDM atunci când au decis că alegerile vor avea loc în februarie 2019 a fost ca să nu permită opoziţiei pro-europene să intre în alegeri pe valul protestelor. Acum, când protestele opoziţiei pro-europene se pare că s-au domolit, iar cele ce au avut loc au fost de o amploare mai mică decât se aştepta puterea, PDM are toate motivele să revină şi să revadă data alegerilor parlamentare.
Evident, PDM nu poate substitui Parlamentul în procesul de adoptare a unei astfel de decizii oficiale, iar dacă CPN al PDM va veni cu propunere de transferare a datei alegerilor, se va invoca şi o argumentare pe măsură. Ceva de genul: nu putem intra în noul an în condiţii de instabilitate; nu putem tolera acuzaţiile că ţinem cu dinţii de fiecare zi de aflare la guvernare; desfăşurarea alegerilor cât mai repede e o aşteptare a alegătorilor, pe care am identificat-o în cadrul dialogului permanent pe care-l avem cu ei etc. Adică, se va face tot posibilul pentru a dovedi că revederea datei alegerilor parlamentare nu e un moft, ci „o necesitate”.
De ce e nevoie ca o eventuală astfel de decizie să treacă prin CPN al PDM, dar nu direct prin Parlament? Pentru că în acest caz, unei importante părţi a electoratului i se poate crea impresia că PDM şi-a dorit alegeri în februarie, iar Parlamentul, scăpat nu ştiu cum de sub controlul democraţilor, le-a dat peste nas. O astfel de optică e destul de periculoasă în ajun de alegeri şi poate lovi dur în imaginea şi rating-ul PDM, de aceea democraţii vor face tot posibilul pentru a nu o admite.
Dacă presupunerile care circulă în mediul politic se vor adeveri şi revederea datei alegerilor parlamentare e acea „decizie importantă” despre care a menţionat PDM, atunci putem intui care vor fi alte „decizii importante” adoptate de organul colectiv de conducere al partidului puterii. Spre exemplu, o astfel de decizie ar putea fi prezentarea unui nou program naţional (sau a unui set de programe naţionale), care de fapt va sta (vor sta) la baza programului electoral al PDM; prezentarea candidaţilor în circumscripţiile uninominale (potrivit unor informaţii, PDM deja a identificat candidaţii); anunţarea unui primaries pentru lista de partid etc. Adică, toate „deciziile importante” vor fi legate de „cea mai importantă decizie” şi toate vor fi în conexiune cu următoarele alegeri parlamentare.
Acum, nu ne rămâne decât să aşteptăm şedinţa extraordinară a CPN al PDM pentru a vedea dacă lucrurile se vor desfăşura anume aşa.