Toate gesturile politice făcute de Maia Sandu în anul 2019 au urmărit descreditarea lui Andrei Năstase și pregătirea unui câmp electoral favorabil dânsei.
Declanșarea, cu bună știință, a demiterii guvernului format în urma alianței dintre PSRM și Blocul politic ACUM a dus la victimizarea fostului premier Maia Sandu. Comunicatul Ministerului Afacerilor Externe de la București, din 5 decembrie 2019, care afirma că la Chișinău, la putere se află un Guvern socialist a fost unul mai mult decât favorabil Maiei Sandu, el a dat tonul favoriților externi ai acestui politician. De aici.
Începând din ianuarie 2020, majoritatea gesturile politice ale decidenților politici de la București, la adresa omologilor lor moldoveni au avut conotații favorabile fostului prim ministru moldovean și doar tangențial, l-au favorizat pe Andrei Năstase. Pe data de 7 ianuarie 2020, aflat la Bruxelles, premierul român Ludovic Orban afirma că demiterea Guvernului Maia Sandu a fost „o involuție” și că autoritățile române nu consideră un partener serios Guvernul condus de Ion Chicu. Declarația a fost un gest politic clar în favoarea Maiei Sandu, Andrei Năstase nici nu a fost amintit, deci el, pentru Ludovic Orban, nu a existat. De aici.
Într-un interviu acordat la începutul anului 2020 portalului cotidianul.md, analistul politic Dan Dungaciu afirma că, la Chișinău este absolută nevoie de o schimbare de majoritate parlamentară și de schimbare de guvern. O schimbare de guvern care să pregătească alegerile prezidențiale după regulile anti-Dodon, puncta Dungaciu. Despre prezidențiale a fost vorba mereu. Ca să fim mai exacți, de la auto-demiterea Guvernului Sandu, a fost vorba doar despre Maia Sandu în turul doi al prezidențialelor moldovenești – nici vorbă despre Andrei Năstase ca alternativă la Maia.
Într-un text recent, consultantul politic, Cristian Hrițuc afirma, cu subiect și predicat că, „ reprezentanții partenerilor de dezvoltare, umblă toată ziua prin Chișinău, încercând să facă lobby pentru susținerea Maiei Sandu”. Prin partenerii de dezvoltare înțelegem ambasadele Uniunii Europene la Chișinău. De aici.
La începutul lunii februarie, ministrul român de externe, Bogdan Aurescu, anunța că România, Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii își vor coordona acțiunile pe relația cu Republica Moldova. De aici.
Această coordonare a acțiunilor pe relația cu Republica Moldova presupune că acțiunile de lobby întreprinse de “reprezentanții partenerilor de dezvoltare” sunt cunoscute de decidenții politici de la București.
Degeaba declara Andrei Năstase, în luna iulie, după o vizită la Palatul Victoria, sediul Guvernului României, unde s-a întâlnit inclusiv cu premierul Ludovic Orban, că „ viitorul guvern PPDA va fi asistat de România”. Coordonarea București – Bruxelles via Berlin nu a fost pregătită pentru Andrei Năstase. Între timp, am observat cu toții, că premierul român a făcut destul de puține în favoarea președintelui PPDA. De aici.
Nu pot să nu observ că instituțiile de presă din România, Agerpres ori TVR Moldova, nu îi acorda la fel de multă atenție așa cum procedează cu Maia Sandu. Probabil au primit indicații să fie mai reci cu el.
Între timp, Maia Sandu a acordat un interviu pentru Euronews unde a afirmat că „evenimentele din Belarus trebuie să devină un avertisment pentru Moldova”. Maia Sandu sugerează că, în eventualitatea în care nu va fi declarată câștigătoare, va aplica scenariul care are loc în prezent în Belarus.
Ce va face Maia Sandu în eventualitatea în care Andrei Năstase, și nu ea, ar trece în turul doi al prezidențialelor?
Într-un asemenea caz, locatarii Palatului Victoria vor da dovadă de mai mult fair-play la adresa lui Năstase, nu-i așa?